U bent hier

Leerplannen

Ongeacht het onderwijsnet (gemeenschapsonderwijs, vrij of officieel gesubsidieerd) hebben de gemeenschappen de basiscompetenties vastgelegd die elk onderwijsniveau moet verwerven via diverse programma's.

Naast de leerdoelstellingen die elk van de drie gemeenschappen vastgelegt, beschikt elke inrichtende macht over pedagogische vrijheid om eigen programma's te ontwikkelen (onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde minister).

In de Vlaamse Gemeenschap

De ontwikkelingsdoelen zijn doelstellingen waar scholen bij hun leerlingen naar streven in het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs.

De eindtermen zijn de basiskennis die u moet verwerven in het gewoon lager onderwijs, gewoon secundair onderwijs, de basiseducatie en het secundair volwassenenonderwijs.

U kan bijkomende inlichtingen verkrijgen via het aanvragen van de brochure 'Ontwikkelingsdoelen en eindtermen' van de Vlaamse Gemeenschap.

In het secundair onderwijs heeft de Vlaamse Gemeenschap eindtermen vastgelegd voor alle graden en vormen van opleiding (algemeen, beroeps, technisch ...). De doelstellingen werden bepaald voor alle cursustypes: basisopleiding, optionele cursussen, specifieke cursussen, beroepsvakken ...

Overzicht van de eindtermen van het secundair onderwijs:

Voor verdere inlichtingen over de eindtermen van het secundair onderwijs kan u de brochure 'Nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs' van de Vlaamse Gemeenschap online raadplegen.

In de Franse Gemeenschap

De 'socles de compétences' leggen de basiscompetenties vast die u moet verwerven voor het einde van de acht eerste jaren van het verplicht onderwijs, vanaf het eerste jaar basisschool tot het tweede middelbaar, dus. De competentiesokkels omschrijven niet alleen de stof die moet worden onderwezen, maar ook de 'manieren om te leren'.

De 'compétences terminales' zijn de competenties die u moet beheersen aan het eind van het secundair onderwijs.

Kwalificatie- en opleidingsprofielen

De gemeenschapscommissie beroepen en kwalificaties analyseert de activiteiten en competenties die worden uitgeoefend in de ondernemingen. Op basis van deze vaststellingen werkt zij kwalificatie- en opleidingsprofielen uit. Deze leggen alle competenties vast die verworven moeten worden om na het secundair onderwijs het kwalificatiecertificaat te bekomen.

Verdere informatie via de site van Agers (Administration générale de l'enseignement et de la recherche scientifique)(fr)

Verdere informatie over de kwalificatie- en opleidingsprofielen (fr)

In de Duitstalige Gemeenschap

Meer informatie over eindtermen en leerplannen vindt u op het onderwijsportaal van de Duitstalige Gemeenschap