Sensibiliseringscampagne over online oplichting speciaal voor tieners

Jongeren, die vaak op het internet en op sociale netwerken zitten, zijn een doelwit bij uitstek voor oplichters. Daarom lanceert de FOD Economie op 15 december een campagne om jongeren van 12 tot 16 jaar te sensibiliseren: #SpotDeScam.

De campagne is opgebouwd volgens een (online) game, waarmee we jongeren spelenderwijs door verschillende soorten oplichting (scams) en tips loodsen. Via een quiz ontdekken ze welk niveau ze nu al behalen bij het herkennen van oplichting (level scamspotter) en via de FAQ’s krijgen ze nog meer concrete tips over wat te doen bij online oplichting.

Om die jongeren te bereiken, doen vier influencers die actief zijn op TikTok of Instagram mee aan de campagne: Aaron De Groeve en Thomas Van Achteren voor de Nederlandstaligen, Julie Verven en Jonathan Krego voor de Franstaligen.

Er is ook een campagnesite opgezet met video's, FAQ’s, tips & tricks en een quiz. Op de site kun je ook oplichting melden en ze bevat een rubriek voor ouders.

Scholen en jongerenorganisaties promoten de campagne.

411616 118 21 img nl newsroom 3d874f large 1639478765