Ongeacht het onderwijsnet (gemeenschapsonderwijs, vrij of officieel gesubsidieerd) hebben de gemeenschappen de basiscompetenties vastgelegd die elk onderwijsniveau moet verwerven via diverse programma's.
In de Vlaamse Gemeenschap
De ontwikkelingsdoelen zijn doelstellingen waar scholen bij hun leerlingen naar streven in het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs. De eindtermen zijn de basiskennis die u moet verwerven in het gewoon lager onderwijs, gewoon secundair onderwijs, de basiseducatie en het secundair volwassenenonderwijs.
In het secundair onderwijs heeft de Vlaamse Gemeenschap eindtermen vastgelegd voor alle graden en vormen van opleiding (algemeen, beroeps, technisch ...). De doelstellingen werden bepaald voor alle cursustypes: basisopleiding, optionele cursussen, specifieke cursussen, beroepsvakken ...
Voor verdere inlichtingen kunt u de website onderwijsdoelen.be raadplegen.
In de Franse Gemeenschap
De 'socles de compétences' leggen de basiscompetenties vast die u moet verwerven voor het einde van de acht eerste jaren van het verplicht onderwijs, vanaf het eerste jaar basisschool tot het tweede middelbaar, dus. De competentiesokkels omschrijven niet alleen de stof die moet worden onderwezen, maar ook de 'manieren om te leren'.
De 'compétences terminales' zijn de competenties die u moet beheersen aan het eind van het secundair onderwijs.
De gemeenschapscommissie beroepen en kwalificaties analyseert de activiteiten en competenties die worden uitgeoefend in de ondernemingen. Op basis van deze vaststellingen werkt zij kwalificatie- en opleidingsprofielen uit. Deze leggen alle competenties vast die verworven moeten worden om na het secundair onderwijs het kwalificatiecertificaat te bekomen.
Verdere informatie over de kwalificatie- en opleidingsprofielen (fr)
In de Duitstalige Gemeenschap
Meer informatie over eindtermen en leerplannen vindt u op het onderwijsportaal van de Duitstalige Gemeenschap