Elektronische identiteitskaart - eID

De eID is de elektronische identiteitskaart van de Belgen. De identiteitskaart is het bewijs dat u ingeschreven bent in het rijksregister van de natuurlijke personen. 

Met de eID kan je heel wat zaken regelen, zowel online als in je contacten met de overheid.

Identificatie

Met je eID-kaart kan je:

  • je identiteit, nationaliteit en leeftijd bewijzen 
  • erkend worden als Belgisch staatsburger in de administratieve systemen

Elektronische authenticatie

Met de kaart kan je ook:

  • veilig inloggen op onlinediensten (zoals overheidsdiensten of banken) 
  • gemakkelijk toegang krijgen tot platforms zoals Tax-on-web of MyBelgium om je administratieve zaken te regelen

Elektronische handtekening

Met je eID kan je als meerderjarige ook elektronisch documenten ondertekenen.

Dat betekent dat je een document rechtstreeks vanaf je computer kan valideren, zonder dat je het hoeft af te drukken of met de hand te ondertekenen.

Deze handtekening is beveiligd, gekoppeld aan je officiële identiteit en heeft dezelfde wettelijke waarde als een handgeschreven handtekening.

U kunt bijvoorbeeld elektronisch een officieel document ondertekenen dat is opgesteld door een notaris, een arbeidsovereenkomst of een administratieve aanvraag.

De procedure voor elektronisch ondertekenen wordt uitgelegd op de website eid.belgium.be.

Andere toepassingen

Met je eID-kaart kan je ook:

  • reizen in de landen van de Europese Unie, waar de kaart als reisdocument kan dienen 
  • verschillende administratieve zaken regelen, zoals certificaten aanvragen of een adreswijziging doorgeven

Meer informatie vind je op:

De Kids-ID: de elektronische identiteitskaart voor kinderen

De Kids-ID is het elektronische identiteitsbewijs voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.

Ze bevat de officiële gegevens van het kind en kan worden gebruikt als reisdocument in de landen van de Europese Unie.

Belangrijk: de Kids-ID is niet verplicht, behalve voor reizen naar het buitenland.

Veiligheid: de dienst Hallo Ouders

De kaart kan worden gekoppeld aan de dienst Hallo Ouders, waarmee een familielid telefonisch kan worden verwittigd als het kind verdwaald is of in de problemen zit. Op de kaart staat een noodnummer dat ook zonder internetverbinding bereikbaar is.

Administratieve formaliteiten

Met de Kids-ID kan je ook:

  • het kind identificeren in de administratieve systemen 
  • bepaalde formaliteiten bij gemeenten of scholen vergemakkelijken

Voor meer informatie, zie:

Andere identiteitsdocumenten

Op de website van de FOD Binnenlandse Zaken vind je alle informatie over: