Voedingsmiddelen: reclame en etikettering

Het doel van de reglementering over etikettering van voedingsmiddelen is consumenten de nodige informatie geven zodat ze weten waar ze aan toe zijn als ze eten kopen.

Op tal van verpakkingen van voedingsmiddelen staat steeds vaker 'light', 'zoutarm' of 'rijk aan vezels' vermeld. Zinnetjes (en beelden) als deze, die de voedings- en gezondheidseigenschappen van voedingsmiddelen in de kijker zetten, zijn gereglementeerd op Europees niveau. Deze Europese regels gelden ook voor de reclame voor deze producten.

Als je je voedingskeuzes in één oogopslag makkelijker wilt maken, kijk dan eens naar het Nutri-Score-etiket. De Nutri-Score is een voedingswaarde-etiket dat voedingsmiddelen rangschikt van A (groen, best) tot E (rood, slechtst) om de voedingskwaliteit te helpen beoordelen. Het is gebaseerd op elementen zoals suikers, vetten, zout, vezels en eiwitten. Het doel? Het makkelijker maken om in één oogopslag gezondere voedingskeuzes te maken.

U vindt alle informatie over etikettering, beweringen en reclame via de website van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (Thema Gezondheid, Informatie voor de Consumenten).

Nieuws

Subscribe to Related Section NewsAlle nieuwsberichten