De zon

De zon schenkt ons veel goeds: ze bevordert onze stemming, geeft ons een kleurtje en helpt ons lichaam bij de aanmaak van een essentiële stof, vitamine D.

Risico’s van blootstelling aan de zon

Een bruine huid biedt een zekere natuurlijke bescherming tegen de zon. Maar die bescherming is niet hoger dan een factor 2 of 3 – onvoldoende om ons te beschutten tegen de schadelijke ultraviolette stralen of UV-stralen (onder meer UVA- en UVB-stralen). UV-straling is schadelijk voor de ogen en gevaarlijk voor de huid. Ze kan de volgende problemen veroorzaken:

  • een zonneslag
  • dermatose
  • een versnelde veroudering van de huid
  • huidkanker


 

Voorzorgsmaatregelen

Het is mogelijk om van de gunstige effecten van de zon te genieten door:

  • uit de zon te blijven tussen 11 en 16 uur
  • ruime kleren en beschermende accessoires dragen 
  • overmatige blootstelling aan de zon te vermijden en regelmatig zonnecrème aan te brengen

Zonnecrèmes geven doorgaans een goede bescherming tegen UVB-stralen, die verantwoordelijk zijn voor zonneslagen. Maar ze bieden niet altijd voldoende bescherming tegen UVA-stralen. Om de keuze tussen de verschillende zonnecrèmes te vereenvoudigen, hanteren de Europese landen eenzelfde systeem om de beschermingsfactor aan te geven. Zonnecrèmes worden in vier groepen ondergebracht, naargelang hun beschermende werking:

  • zwak (UVB: 6 of 10 - UVA: een derde van de UVB-factor)
  • matig (UVB: 15, 20 of 25 - UVA: een derde van de UVB-factor)
  • hoog (UVB: 30 of 50 - UVA: een derde van de UVB-factor)
  • zeer hoog (UVB: meer dan 50 - UVA: een derde van de UVB-factor)

Een blond kind met een lichte huid en sproeten is vanzelfsprekend van nature minder goed beschermd tegen de zon dan een vrouw met bruin haar en een matte huid . Kies daarom een zonnecrème die past bij uw huidtype en de omstandigheden waarin u aan de zon bent blootgesteld (bergen of strand, ochtend- of middagzon, activiteiten in de buitenlucht …)