Als u van plan bent om naar het buitenland te verhuizen zult u ongetwijfeld merken dat daar veel meer bij komt kijken dan bij een verhuizing in eigen land.
De meeste landen hebben een vertegenwoordiging in België. Bij hen kunt u terecht voor informatie over uw nieuwe verblijfplaats in het buitenland.
Ze bieden u een antwoord op vragen over:
- Verblijfsdocumenten
- Lokale belastingen
- Sociale zekerheid
- De schoolkeuze voor uw kinderen
- …
Vóór uw vertrek naar het buitenland moet u uw verhuizing aangeven bij de gemeente waar u ingeschreven bent. Eenmaal ter plaatse schrijft u zich best in bij de ambassade of het consulaat van België. Uw identiteitskaart, die in België werd afgegeven, blijft geldig tot de vervaldatum.
Adressen van Belgische ambassades, consulaten en permanente vertegenwoordigingen in het buitenland
Belastingen en sociale zekerheid
Het is belangrijk dat u voldoende informatie inwint over uw fiscale situatie en de veranderingen op het vlak van sociale zekerheid.