U bent hier

Inbraakpreventie

Ieder jaar krijgen heel wat mensen inbrekers over de vloer. Met een aantal kleine aanpassingen kunt u inbrekers ontmoedigen of inbraakvertragend werken.

Inbrekers slaan hun slag meestal wanneer er niemand thuis is, zoals in de namiddag, of tijdens de tweede helft van de nacht. Net op die momenten vergeten de meeste mensen de juiste veiligheidsmaatregelen te treffen.

De meeste inbraken gebeuren ook aan de achterzijde van de woning. Dat heeft twee redenen: de inbrekers kunnen er meestal ongezien hun gang gaan en bovendien is de beveiliging daar vaak het zwakst.

Preventiemaatregelen

Foto inbraakpreventie

Om uw woning tegen inbraak te beveiligen zijn er drie soorten maatregelen die u kunt nemen: organisatorische, bouwkundige en elektronische.

Organisatorische maatregelen zijn eigenlijk een aantal goede gewoontes die uw woning onaantrekkelijk maken voor een inbreker, hem weinig gelegenheid bieden om de inbraak te plegen, de kans op ontdekking verhogen en de eventuele schade of het nadeel kan beperken.

Enkele voorbeelden van organisatorische maatregelen zijn:

  • geef uw woning een bewoonde indruk
  • merk en registreer uw bezittingen
  • berg uw waardevolle voorwerpen en papieren veilig op
  • sluit alles veilig af
  • draag zorg voor uw sleutels, hang er dus geen labels aan en laat ze niet aan de binnenkant van deuren of ramen zitten of, erger nog, onder de mat
  • wees een goede buur, want een gepaste nieuwsgierigheid voor wat er op straat en bij de buren gebeurt, is een nuttige maatregel om diefstal te voorkomen
  • stel geen 'hulpmiddelen' ter beschikking van de inbreker zoals rondslingerende ladders of aangesloten buitenstopcontacten
  • beperk de afvoermogelijkheden en sluit het hekje zodat de inbreker zijn voertuig niet tot tegen uw huis kan rijden
  • maak u een gepaste dosis wantrouwen eigen en laat onbekenden niet zomaar binnen, ook al lijkt hun verhaal aannemelijk

Bouwkundige maatregelen bestaan erin om degelijke materialen te kiezen voor uw woning: zorg voor deuren die dik genoeg zijn, sloten die stevig genoeg zijn en die aangepast zijn aan de dikte van de deuren. Zorg ook voor ramen die niet makkelijk te breken zijn door het gebruik van siersmeedwerk, gelaagd glas of kunststof.

Elektronische beveiliging is soms een noodzakelijke aanvulling op de organisatorische en bouwkundige maatregelen. Alarmen dienen om inbraakpogingen te detecteren, de alarmdiensten te verwittigen of om de inbrekers af te schrikken. Ga zeker ook na of het in uw gemeente toegestaan is om een luid alarm te plaatsen.

Wanneer u beslist om uw huis te beveiligen tegen inbraak, maar ook tegen brand, informeer dan zeker ook naar een eventuele belastingvermindering.

Het is evident dat het meest veilige slot, geen enkele waarde heeft wanneer u niet alle ramen en deuren op slot doet. Het installeren van een beveiliging is dus niet het belangrijkste, maar wel het gebruik ervan.

Het installeren van een beveiliging is dus niet het belangrijkste: u moet ze ook gebruiken.

Registratie van alarmsystemen

Vanaf 1 september 2009 is iedereen die een alarmsysteem tegen inbraak heeft, bij wet verplicht dit te registreren. De registratie kan enkel online gebeuren via de site www.police-on-web.be. U heeft hiervoor uw elektronische identiteitskaart en een kaartlezer nodig. Bij de registratie moet u onder andere het volgende opgeven:

  • de gegevens van de gebruiker van het alarmsysteem
  • het exacte adres
  • de aard van het pand (rijwoning, fabriek …)
  • de aard van het risico van de plaats (juwelier, krantenwinkel, apotheek …)

Deze maatregel laat de politie toe om bij echt alarm efficiënt en doelgericht op te treden. Wanneer de politie een oproep binnenkrijgt, kunnen ze via de databank alle nodige gegevens opvragen en onmiddellijk bepalen hoe ze de interventie moeten organiseren. Een interventie voor een noodoproep van een wapenwinkel vraagt bijvoorbeeld een andere aanpak dan voor een rijwoning.

Wie aangesloten is op een alarmcentrale hoeft hiervoor niets te doen. Alarmcentrales doen deze registratie voor hun klanten.

Voor technische problemen met de online registratie via www.police-on-web.be kunt u terecht bij de helpdesk van de FOD voor Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict) op het nummer 078 15 03 11 (keuze 4).

Meer informatie vindt u in de informatiebrochure 'Geen (node)loos alarm. Spelregels bij inbraakalarmen'.