Als u het slachtoffer bent van instapweigering, annulering of grote vertraging van uw vlucht, dan heeft u volgens de Europese regelgeving (nr. 261/2004) in bepaalde gevallen recht op een vergoeding of bijstand.
Elke Europese lidstaat beschikt over een of twee instanties die over de toepassing van de Europese regelgeving waken en waar passagiers klacht kunnen indienen als zij zich benadeeld voelen. In België zijn deze taken toevertrouwd aan de Denied Boarding Authority van de FOD Mobiliteit en Vervoer. In de luchthaven kunt u de tekst van de passagiersrechten aan de incheckbalies of de instapzones verkrijgen.
Alle info over uw rechten als vliegtuigpassagier op de portaalsite 'Uw Europa'.
Vergoeding
De vergoeding is onder meer verschuldigd bij:
- de annulering van een vlucht wegens een gebrek aan piloten
- een instapweigering als gevolg van overboeking
U heeft geen recht op een vergoeding wanneer u te laat komt bij de registratie of wanneer u niet in het bezit bent van alle noodzakelijke documenten zoals paspoort, visum ...
Terugbetaling van het vliegtuigbiljet
Bij annulering van uw vlucht wordt uw biljet vergoed als de eerstvolgende aangeboden vlucht u niet past, bijvoorbeeld omdat u een belangrijke afspraak zou missen. Als u de volgende vlucht wel neemt omdat dit geen probleem oplevert, heeft u geen recht op terugbetaling van uw eerste vliegtuigticket.
De voorwaarden waaronder u aanspraak kunt maken op een vergoeding, zoals de vereiste omvang van de vertraging, vindt u op de site van de FOD Mobiliteit.
Bijstand
In geval van bijstand kunt u naargelang van de omstandigheden aanspraak maken op voedsel, drank, overnachting in een hotel ...
Personen met beperkte mobiliteit
De luchtvaartmaatschappij moet bijzondere aandacht besteden aan personen met beperkte mobiliteit, personen die hen begeleiden en aan niet-begeleide kinderen. In geval van een instapweigering, annulering of vertraging hebben ze recht op bijstand.
Nuttige informatie voor personen met een handicap op de website van de FOD Mobiliteit.