Klacht neerleggen bij de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur

De vertrouwenspersoon is belast met het opvangen van personen die vinden dat ze het slachtoffer zijn van pesterijen of gewelddadig gedrag. Hij helpt hen naar oplossingen te zoeken. De aanwezigheid van een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. De werknemer kan ook de preventieadviseur aanspreken, of zich onmiddellijk richten tot zijn werkgever of een directielid.

Verloop van de procedure

  1. De preventieadviseur of de vertrouwenspersoon probeert, met het akkoord van het slachtoffer, tot een verzoening te komen.
  2. Als dit niet tot resultaten leidt, of als de werknemer niet via de informele weg tot een oplossing wil komen, dan kan hij een gemotiveerde klacht neerleggen bij de vertrouwenspersoon, of onmiddellijk bij de preventieadviseur. Deze zal de werkgever oplossingen voorstellen om een einde te maken aan de pesterijen.
  3. Als deze maatregelen niet helpen, doet de preventieadviseur een beroep op het Toezicht op het Welzijn op het werk, als het slachtoffer hiermee instemt.

Meer info over de vertrouwenspersoon, op de site van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

Meer inlichtingen over de actiemiddelen voor werknemers tegen geweld en pesterijen op het werk, op de site van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg