Wilt u zich vestigen als zelfstandige of uw eigen vennootschap oprichten?
Voor u eraan begint en de nodige stappen zet, moet u zich eerst enkele vragen stellen om uw project duidelijk te beschrijven, de omgeving te analyseren, uw idee te commercialiseren, uw vennootschap te organiseren of nog uw project te financieren.
Daarna moet u een aantal stappen zetten, met andere woorden een aantal formaliteiten, voorwaarden en administratieve verplichtingen die verschillen volgens het type van activiteit en de juridische vorm van de onderneming.
Dit zijn de belangrijkste stappen bij de oprichting van een onderneming:
- een juridisch statuut kiezen: eenmanszaak (natuurlijke persoon) of vennootschap (rechtspersoon)
- een vennootschap oprichten door het neerleggen en registreren van een oprichtingsakte
- de vennootschap inschrijven bij een erkend ondernemingsloket
- een zichtrekening openen
- een btw-identificatie aanvragen en een aantal verplichtingen op dat vlak nakomen
- een douane-identificatie en een EORI-nummer aanvragen
- zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen en sociale bijdragen betalen
- zich aansluiten bij een ziekenfonds naar keuze om in aanmerking te komen voor uitkeringen van de ziekte- en invaliditeitsverzekering
- bepaalde verzekeringen afsluiten, verplicht of niet
- bij het aanwerven van personeel: zich aansluiten bij een sociaal secretariaat en bepaalde stappen ondernemen bij de RSZ
- de 'uiteindelijke begunstigden’ van de vennootschap registreren in het UBO-register
Meer informatie is ook terug te vinden in de publicatie ‘Zelfstandige worden’ op de website van de FOD Economie.
Volgens het gewest zult u ook voldoende basiskennis op het vlak van bedrijfsbeheer moeten aantonen. Bijkomende informatie - specifiek voor de gewesten - kunt u vinden op de verschillende portaalsites van de gewestelijke instellingen:
Vlaams Gewest
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Waals Gewest (fr)